English    ελληνικά
Register--Login

 
Υπόδουλοι ΄Ελληνες των Σκοπίων

Μιχαήλ Σ. Χρυσανθόπουλος. Αναφορά στους ΄Ελληνες των Σκοπίων.
Εκδόσεις Κάδμος


Aλεξάνδρου Ν. Δημήτριος
Εγκλωβισμένοι.
Οι ΄Ελληνες των Σκοπίων.
Συγκλονιστικές μαρτυρίες.


Το βιβλίο ενημερώνει για τους ελληνικής καταγωγής πολίτες των Σκοπίων, στους οποίους απαγορεύτηκε να απογραφούν ! Καταγγελτική μαρτυρία για τους μη δηλωμένους ΄Ελληνες των Σκοπίων!
Εκδόσεις Ερωδιός


AΙΓΕΣ – ΒΕΡΓΙΝΑ

Ο Χώρος των Αιγών ή της Βεργίνας, επιλέχθηκε από τον βασιλιά Περδίκκα τον Α΄ για την πρωτεύουσά του. To ζήτημα αν η ΄Εδεσσα και οι Αιγαί ήταν μία πόλη, ή δύο διαφορετικοί οικισμοί, απασχολεί τους ερευνητές. Πιθανότερο φαίνεται να υπήρχαν δύο πόλεις παράλληλες και όχι δύο ονόματα για την ίδια πόλη. Με αφετηρία τις Αιγές οι επόμενοι βασιλείς, όπως καταγράφει ο Θουκυδίδης , επεκτείνουν την επικράτειά τους στις περιοχές της Μυγδονίας, της Βοττιαίας και της Πιερίας, περί τα τέλη του 6ου π.Χ αιώνα. Περίπου στα τέλη του 5ου π.Χ αιώνα, η πρωτεύουσα μεταφέρεται από τον βασιλιά Αρχέλαο στην Πέλλα. Παρά το γεγονός αυτό, οι Αιγές δεν απώλεσαν την πρωτινή τους λάμψη και σπουδαιότητα. Το γεγονός τεκμαίρεται από την καταγραφή των αρχαίων πηγών, για τις σημαντικές δραστηριότητες που ελάμβαναν χώρα στις Αιγές και μετά την μεταφορά της πρωτεύουσας στην Πέλλα. Ο χώρος των Αιγών καθιερώνεται και σαν χώρος του βασιλικού κοιμητηρίου. Tον αρχαιολογικό χώρο της Βεργίνας συγκροτούν δύο διακριτές περιοχές, δηλαδή η περιοχή της αρχαίας πόλης προς τις παρυφές των Πιερίων βουνών, και το σπουδαίο κοιμητήριο προς την πεδιάδα και μέχρι τον Αλιάκμονα ποταμό. Η πρώτη ανασκαφική προσπάθεια έγινε το 1861 με τον γάλλο αρχαιολόγο Leon Heuzey, συνεχίστηκε τον 20ο αιώνα από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και τον καθηγητή αρχαιολογίας Κωνσταντίνο Α. Ρωμαίο και τους καθηγητές Γ. Μπακαλάκη και Μανώλη Ανδρόνικο. Το 1969 ανακαλύφθηκε ο τάφος του αγρού Μπλούκα, το 1977 ο τάφος του Φιλίππου, το 1978 ο τάφος του Πρίγκηπα, το 1982 το θέατρο, το ιερό της Εύκλειας , ο τάφος στα Παλατίτσια, ο τάφος του αγροκτήματος Μπέλλα, το 1987 ο τάφος της Ευρυδίκης μητέρας του Φιλίππου, το 1990 το Μητρώον.Α. Στην αρχαία πόλη περιλαμβάνονταν το τείχος με την πύλη και τον πύργο του, τα ανάκτορα, το θέατρο, η αγορά με το ιερό της Εύκλειας , το ιερό της Μητέρας των θεών Κυβέλης, οικοδομήματα, κτίρια, ιδιωτικές κατοικίες. Φωτογραφίες από τα ευρήματα της αρχαίας πόλης :

1. Ανάκτορο

Σχέδιο των Ανακτόρων της Βεργίνας. Στην ανατολική πλευρά των ανακτόρων μετά την είσοδο, υπάρχει ένας κυκλικός χώρος, τον οποίο ο Πλάτων ονομάζει ( στην Απολογία -36D ) Θόλο.

Στον χώρο αυτό βρέθηκε επιγραφή με την φράση Ηρακλήι Πατρώιοι, δηλαδή στον Ηρακλή Πατρώο και στην νεοελληνική, στον Πατέρα Ηρακλή. Η κατασκευή παραπέμπει στην Εστία, ή στην Ορία Μήτηρ (όπως την αποκαλεί ο Αριστοφάνης στις Όρνιθες-746 ) ο φρουρός της ευτυχίας των ανθρώπων, η θεά με τα πρυτανεία της, τα κυκλικά δηλαδή ιερά της εντός των οποίων καιγόταν το ακοίμητον πυρ, που συμβολίζει το σχήμα του πλανήτη Γη. Μία Εστία εγχαραγμένη με μαθηματική γνώση και επιστημονική σοφία, μία Εστία που διολισθαίνει στην θεωρία του επίκυκλου του Ηρακλείδη Ποντικού ( 390-330 π.Χ ) και των αστρονομικών μυστικών του τροχού του Ομήρου. Αυτή και μόνο η επιγραφή και ο συμβολισμός της, καταδεικνύουν την ελληνικότητα των Μακεδόνων.

Σημαντικές επιστημονικές ανακοινώσεις για το ανάκτορο των Αιγών ( Βεργίνας ) έλαβαν χώρα στην Θεσσαλονίκη τον Νοέμβριο του 2008. Ειδικότερα ανακοινώθηκε ότι, το ανάκτορο του Φιλίππου στην Βεργίνα ( Αιγές ), είχε έκταση αντίστοιχη με την έκταση 3 Παρθενώνων σε χώρο 15 στρεμμάτων ( δηλαδή μεγαλύτερο χώρο από αυτόν της σημερινής Βουλής στο Σύνταγμα στην Αθήνα), με δυνατότητα φιλοξενίας και στέγασης 4.000 ατόμων και συμποσίων με 500 καλεσμένους. Η ανοικοδόμησή του άρχισε το 350 π.Χ περίπου και ολοκληρώθηκε σε 12 χρόνια. Αρχιτέκτων και κατασκευαστής του ήταν ο περίφημος Πύθεος, που έκτισε το Μαυσωλείο της Αλικαρνασσού, ένα από τα επτά θαύματα του αρχαίου κόσμου.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ

Ο Σύνδεσμος Αλέξανδρος Φιλίππου ΄Ελλην Μακεδών, ευχαριστεί θερμά το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης-Τμήμα Ιστορίας Αρχαιολογίας-Τομέας Αρχαιολογίας, τις αρχαιολόγους Χρυσούλα Σαατσόγλου Παλιαδέλη και Στέλλα Δρούγου, καθώς και το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων, για την ευγενική παραχώρηση της άδειας ανάρτησης φωτογραφιών από το βιβλίο των ως άνω αρχαιολόγων με τίτλο, Βεργίνα-Περιδιαβάζοντας τον αρχαιολογικό χώρο, στο διαδικτυακό πεδίο (site) του Συνδέσμου.

var004

Ανάκτορα

Σχέδιο από τους Ι. Τραυλό και Δ. Παντερμαλή.[ Βρίσκεται στο βιβλίο: Βεργίνα, Περιδιαβάζοντας τον αρχαιολογικό χώρο, σελίδα20. Στέλλα Δρούγου, Χρυσούλα Σαατσόγλου-Παλιαδέλη. Υπουργείο Πολιτισμού, Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων. 3η έκδοση 2001]

var001

Από τον Προθάλαμο του Τάφου του Φιλίππου: Χρυσό Γοργόνειο Κόσμημα. [ Η φωτογραφία βρίσκεται στο βιβλίο: Βεργίνα, Περιδιαβάζοντας τον αρχαιολογικό χώρο, σελίδα 15. Στέλλα Δρούγου, Χρυσούλα Σαατσόγλου-Παλιαδέλη. Υπουργείο Πολιτισμού, Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων. 3η έκδοση 2001].

 

var010

Ο Χώρος του Θόλου. Ανάκτορα

Στο κυκλικό δάπεδο και η επιγραφή, Ηρακλήι Πατρώιοι, δηλαδή στον Πατέρα Ηρακλή. [Η φωτογραφία βρίσκεται στο βιβλίο: Βεργίνα, Περιδιαβάζοντας τον αρχαιολογικό χώρο, σελίδα 23. Στέλλα Δρούγου, Χριστίνα Σαατσόγλου-Παλιαδέλη. Υπουργείο Πολιτισμού, Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων. 3η έκδοση 2001].

var012

Το Ιερό της Εύκλειας

Αναπαράσταση N.Haddad. [Η σχεδιαστική αναπαράσταση βρίσκεται στο βιβλίο: Βεργίνα, Περιδιαβάζοντας τον αρχαιολογικό χώρο, σελίδα29. Στέλλα Δρούγου, Χριστίνα Σαατσόγλου-Παλιαδέλη. Υπουργείο Πολιτισμού, Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων. 3η έκδοση 2001].

var014

Ναός Θεάς Εύκλειας

Η Ευρυδίκη, γιαγιά του Μεγάλου Αλεξάνδρου από τον Φίλιππο, αφιέρωσε αυτό το μαρμάρινο άγαλμα, ύψους 1,90 στον ναό της Εύκλειας. [Η φωτογραφία βρίσκεται στο βιβλίο: Βεργίνα, Περιδιαβάζοντας τον αρχαιολογικό χώρο, σελίδα 30. Στέλλα Δρούγου, Χριστίνα Σαατσόγλου-Παλιαδέλη.Υπουργείο Πολιτισμού, Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων. 3η έκδοση 2001].

var016

Ναός Θεάς Εύκλειας

Δωρεά (ανάθημα) της Ευρυδίκης με άγνωστο το αντικείμενό της, αφιερωμένο και αυτό στον ομώνυμο ναό της Εύκλειας. [ Η φωτογραφία βρίσκεται στο βιβλίο: Βεργίνα, Περιδιαβάζοντας τον αρχαιολογικό χώρο, σελίδα 31. Στέλλα Δρούγου, Χριστίνα Σαατσόγλου-Παλιαδέλη. Υπουργείο Πολιτισμού, Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων. 3η έκδοση 2001].

var005

Αναπαράσταση Ανακτόρων

Δ. Παντερμαλής – Γ. Κιαγιάς. [ Η σχεδιαστική αναπαράσταση βρίσκεται στο βιβλίο: Βεργίνα, Περιδιαβάζοντας τον αρχαιολογικό χώρο, σελίδα21. Στέλλα Δρούγου, Χριστίνα Σαατσόγλου-Παλιαδέλη. Υπουργείο Πολιτισμού, Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων. 3η έκδοση 2001]

var003

Ζωγραφιστή Στήλη

Βρέθηκε στην επίχωση της Μεγάλης Τούμπας. Αναγράφονται τα ονόματα τεσσάρων (4) γενεών από την ίδια οικογένεια. Κλεώνυμος Ακύλου - ΄Αδυμος Κλεωνύμου - Πευκόλαος Αδύμου - Κρινώ Αδύμου. [ Η φωτογραφία βρίσκεται στο βιβλίο: Βεργίνα, Περιδιαβάζοντας τον αρχαιολογικό χώρο, σελίδα 16. Στέλλα Δρούγου, Χριστίνα Σαατσόγλου-Παλιαδέλη. Υπουργείο Πολιτισμού, Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων. 3η έκδοση 2001 ].

var007

Το Ψηφιδωτό του Δωματίου Ε, στα Ανάκτορα

Μεγάλη σύνθεση φυτών. [ Η φωτογραφία βρίσκεται στο βιβλίο: Βεργίνα, Περιδιαβάζοντας τον αρχαιολογικό χώρο, σελίδα 22. Στέλλα Δρούγου, Χριστίνα- Σαατσόγλου-Παλιαδέλη. Υπουργείο Πολιτισμού, Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων. 3η έκδοση 2001].

Ανάκτορα - Θέατρο

Το μεγάλο οικοδόμημα του ανακτόρου με την κεντρική περίστυλη αυλή, κατέχει κυρίαρχη θέση στη δυτική πλευρά της αρχαίας πόλης. Υψώνεται πάνω στο ευρύ άνδηρο, προστατευμένο από το δυτικό σκέλος του τείχους και το βαθύ ποτάμι στην ίδια πλευρά. Σε χαμηλότερο επίπεδο διακρίνεται το θέατρο των Αιγών (4ος αιώνας π.Χ).

Βεργίνα Βίντεο

 

 

1.   http://www.youtube.com/watch?v=znuyUU7vQMY&feature=related

          maniossss . MAKEDONIA – ANCIENT AIGES (VERGINA) – PART 5

 

2.      http://www.youtube.com/watch?v=QWqc5UAewZs&feature=related

          maniossss . MAKEDONIA – ANCIENT AIGES (VERGINA) – PART 4

3.     http://www.youtube.com/watch?v=OAOkJyxM_i8&feature=related

         Συνέντευξη Κοταρίδου

 

http://www.pass2greece.gr/photos/dsc_0211.jpg

Η Λάρνακα του Φιλίππου και το χρυσό στεφάνι

Μουσείο Βεργίνας

Βλέπε σχετικά:

www.pass2greece.gr/afieroma0-det.asp?afieroma_id=104

Mουσείο Βεργίνας

Βλέπε σχετικά:

www.pass2greece.gr/afieroma0-det.asp?afieroma_id=104

ΠΗΓΗ:   http://www.noiazomai.net/anaktoroaigon.html

Δεκέμβριος 2008 -Φεβρουάριος 2009 μ.Χ.www.OIAZOMAI.net

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΙ ΖΩΝΤΑΝΕΥΟΥΝ ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

ΤΟ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΤΩΝ ΑΙΓΩΝ

http://www.noiazomai.net/anaktoroaigon.files/image005.gif

 

Το τεράστιο πρόπυλο των διώροφων Μακεδονικών Ανακτόρων του Φιλίππου στις Αιγές

 

 

ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΑΠΟ ΤΗ ΒΟΥΛΗ, ΤΡΙΠΛΑΣΙΟ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ,

ΕΦΑΜΙΛΛΟ ΤΗΣ ΚΝΩΣΟΥ

 

 

    Τριπλάσιο από τον Παρθενώνα, επιβλητικό, πλούσιο και μεγαλόπρεπο, εφάμιλλο της Κνωσού και λαμπρό σαν τον Ήλιο των Μακεδόνων,ήταν το Ανάκτορο των Αιγών, που έκτισε ο Φίλιππος ο Β΄, ο πατέρας τους Μεγάλου Αλεξάνδρου, στο χώρο της σημερινής Βεργίνας πριν από 2.350 περίπου χρόνια, σύμφωνα με τα αποκαλυπτικά στοιχεία που παρουσίασε η ευαίσθητη Ελληνίδα Αρχαιολόγος Αγγελική Κοτταρίδου, http://www.noiazomai.net/anaktoroaigon.files/image004.gifσυνεργάτης στο παρελθόν του αείμνηστου Καθηγητή Ανδρόνικου, την Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου 2008, στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών!

 

 

 

ΧΤΙΖΟΤΑΝ ΓΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ

ΑΠΟ ΔΕΚΑ ΧΡΟΝΙΑ

   Το χτίσιμο του Ανακτόρου, του «Παρθενώνα της Μακεδονίας» όπως το χαρακτήρισε η ίδια και χρονολογείται περί το 350-340 π.Χ υπολογίζεται πως κράτησε 10 με 12 χρόνια και απαίτησε για τη δόμησή του, τη μεταφορά 13 χιλιάδων κυβικών μέτρων πωρόλιθου, που φορτώθηκαν σε βοϊδάμαξες από τα λατομεία του γειτονικού Βερμίου, 12 χιλιόμετρα μακριά από τις Αιγές! Μονάχα αυτοί οι πωρόλιθοι σε σημερινές τιμές, θα κόστιζαν περίπου 26 εκατομμύρια ευρώ! Χώρια τα άλλα δομικά και διακοσμητικά υλικά!

 

 

ΕΛΑΜΠΕ ΣΤΟΝ ΗΛΙΟ

   Τα αρχιτεκτονικά μάλιστα μέλη Ανακτόρου του Φιλίππου, καλύπτονταν από γαλάζια έως και  κόκκινα λεπτότατα κονιάματα που έλαμπαν στον ήλιο της Μακεδονίαςόπως ακριβώς το δεκαεξάκτινο σύμβολό της και γέμιζαν με δέος και θαυμασμό τα μάτια των προσωπικοτήτων, που κατέφθαναν στην αυλή του ισχυρού Βασιλιά της Μακεδονίας και ταυτόχρονα Ηγέτη-Αρχιστράτηγου των Πανελλήνων!

 

 

ΕΤΟΙΜΟ ΓΙΑ ΤΗ ΓΑΜΗΛΙΑ ΔΕΞΙΩΣΗ

  

 Εκτιμάται μάλιστα, πως την ημέρα των γάμων της άλλης κόρης του Φιλίππου, της Κλεοπάτρας, με τον βασιλιά των Μολοσσών της Ηπείρου Αλέξανδρο στις Αιγές, τα Ανάκτορα ήταν πανέτοιμα για να δεξιωθούν και να θαμπώσουν του υψηλούς προσκεκλημένους! Δυστυχώς όμως την ίδια εκείνη ημέρα, το 336 π.Χ. έκλεισαν για πάντα τα μάτια του μεγαλόπνοου εμπνευστή τους, του πατέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, καθώς δολοφονήθηκε εκεί, στο παρακείμενο θέατρο, από τον Παυσανία

 

 

ΕΥΦΥΕΣ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΑ ΠΥΘΕΟΥ

 

  Τα Ανάκτορα, που είχαν μήκος 78 μέτρα και ύψος 13,60 μ. και απλωνόταν σε έκταση συνολικά 12,5 στρεμμάτων, εικάζεται πως είναι έργο του κορυφαίου αρχιτέκτονα Πυθέου, ο οποίος σχεδίασε το περίφημο Μαυσωλείο της Αλικαρνασσού (355 – 350 π.Χ.), ένα από τα 7 θαύματα της αρχαιότητας, καθώς και το ναό της Αθηνάς Πολιάδος στην Πριήνητης Μικράς Ασίας!

 

http://www.noiazomai.net/anaktoroaigon.files/image002.gif

 

«Δεύτερο σημαντικό έργο της Αρχαίας Ελλάδας»

χαρακτήρισε το αριστουργηματικό Ανάκτορο του Φιλίππου η Αρχαιολόγος Αγγελική Κοτταρίδου,

που αποτέλεσε το αρχιτεκτονικό πρότυπο οικοδόμησης ολόκληρης της Ελληνιστικής Ανατολής,

με τα περίφημα περιστύλια να δεσπόζουν σε όλες τις κατοπινές Αλεξάνδρειες

 

 

ΤΟ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΠΡΟΠΥΛΟ

   Η πρόσβαση στο Ανάκτορο γινόταν από την ανατολική πλευρά, όπου υψωνόταν ένα πραγματικά μοναδικό μνημειακό πρόπυλο, στο κέντρο μιας εντυπωσιακής δωρικής κιονοστοιχίας! Σώζονται μάλιστα τα μαρμάρινα κατώφλια της τριπλής αυτής βασιλικής εισόδου!

 

 

ΑΥΛΗ 2.000 ΚΑΘΗΜΕΝΩΝ ΑΤΟΜΩΝ

   Περνώντας το πρόπυλο φτάνει κανείς στην αυλή που παραδοσιακά αποτελούσε το κέντρο, γύρω από το οποίο αρθρώνονταν οι χώροι και οι λειτουργίες κάθε σπιτιού. Όπως η πρόσοψη έτσι και η αυλή που είναι ακριβώς τετράγωνη αποκτά εδώ μια απολύτως κανονική μνημειακή μορφή με ένα τεράστιο περιστύλιοσε κάθε πλευρά του οποίου υπάρχουν 16 λίθινοι δωρικοί κίονες που επιστέφονται από την χαρακτηριστική δωρική ζωφόρο.

 

   Η αυλή που χωράει άνετα περισσότερο από 2.000 καθιστούς ανθρώπους, λειτουργούσε κυρίως σαν χώρος όπου επικεντρωνόταν η πολιτική και κοινωνική ζωή του Μακεδονικού Βασιλείου, ενώ σε μια άλλη, μεγάλη, κυκλική αίθουσα της ανατολικής πλευράς, τον θόλο, είχαν βρεθεί αναθηματικές επιγραφές που αναφέρονταν στην ελληνική φυσικά γλώσσα, στον «πατρώο Ηρακλή», που οι Μακεδόνες βασιλιάδες τιμούσαν σαν πρόγονό τους, όπως και ο Αλέξανδρος!

Ο ΠΑΝΟΡΑΜΙΚΟΣ ΕΞΩΣΤΗΣ

  

 Χώροι συμποσίων, ανδρώνες, με δάπεδα στρωμένα με ψηφιδωτά από βότσαλα, υπήρχαν στην ανατολική και τη βόρεια πλευρά του Παλατιού, όπου δύο διάδρομοι οδηγούσαν από το περιστύλιο στον εξώστη, μια ευρύχωρη βεράντα με πανοραμική θέα στην πόλη και σε ολόκληρη την περιοχή, που αποτελεί άλλη μία θαυμαστή καινοτομία του Ανακτόρου των Αιγών!

 

 

2.000 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΕΞΑΙΣΙΩΝ ΨΗΦΙΔΩΤΩΝhttp://www.noiazomai.net/anaktoroaigon.files/image016.jpg

   Ιδιαίτερα εντυπωσιακά είναι όμως τα εξαίσια ψηφιδωτά, που καταλαμβάνουν έκταση 2.000. τ.μ.! Δηλαδή δύο ολόκληρων στρεμμάτων συνολικά!

  

   Ένα από αυτά σώζεται σε πολύ καλή κατάσταση και είναι φτιαγμένο από μικροσκοπικά λευκά, μαύρα, γκρίζα, κίτρινα και κόκκινα βότσαλα! Το ψηφιδωτό αυτό θυμίζει χαλί με ένα εντυπωσιακό λουλούδι να ανθίζει στο κέντρο του, πλαισιωμένο από πολύπλοκα ελικωτά βλαστάρια και λουλούδια που εγγράφονται σε έναν κύκλο!

   Μάλιστα ο πολλαπλός μαίανδρος και ο σπειρομαίανδρος που στολίζουν την περιφέρεια του κύκλου, μοιάζουν πολύ με αυτούς που βρίσκουμε πάνω στη χρυσελεφάντινη ασπίδα του Φιλίππου Β΄, η οποία και εκτίθεται στο Μουσείο των Βασιλικών Τάφων!

 

 

 

Η ΑΡΠΑΓΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ

http://www.noiazomai.net/anaktoroaigon.files/image013.gif

 

   Ακόμη, στη μία από δύο μεγάλες επίσημες αίθουσες των Ανακτόρων, που πιθανόν ήταν αίθουσες βασιλικών ακροάσεων και συμποσίων, θέμα του επιδαπέδιου ψηφιδωτού αποτελεί μια θάλασσα από σκούρα http://www.noiazomai.net/anaktoroaigon.files/image015.gifμπλε βότσαλα, που στη μέση της καλπάζει ένας ταύρος, ο οποίος έχει στην πλάτη του την ΕυρώπηΕίναι η αρπαγή της Ευρώπης, της βασιλοπούλας της Φοινίκης από τον ταύρο-Δία, την οποία φέρνει στην Κρήτη και έτσι στην ήπειρο που παίρνει από αυτήν το όνομά της!

 

   Η κυρία Κοτταρίδου επισημαίνει σαν πολύ σημαντικό το ότι ο Φίλιππος διάλεξε αυτό το θέμα για το πιο επίσημο δωμάτιο του Ανακτόρου του, διότι όπως φαίνεται αντιλαμβανόταν τον εαυτό του σαν Ευρωπαίο Ηγεμόνα, γεγονός που, λαμβανομένων υπόψη των μοναδικών χαρακτηριστικών της δυναμικής, στρατηγικής και πολιτικής του προσωπικότητας, αλλά και του μεγαλεπήβολου και τολμηρότατου οράματός του για συντριβή του πανίσχυρου Περσικού Κράτους, δικαιώνει τα λόγια που έγραψε για εκείνον ο Θεόπομπος, χαρακτηρίζοντάς τον ως τον σπουδαιότεροάνδρα της Ευρώπης:

    «...Μηδέποτε ενηνοχέναι Ευρώπη τοιούτον άνδραν παράπαν οίον τον του Αμύντου Φίλιππον»!

 

ΕΦΑΜΙΛΛΟ ΤΗΣ ΚΝΩΣΟΥ

http://www.noiazomai.net/anaktoroaigon.files/image017.gif

  

   Περισσότερο λιτές, αλλά εξίσου εντυπωσιακές είναι και οι τρεις τεράστιες αίθουσες της δυτικής πλευράς με τα μαρμαροθετήματα, που υπογραμμίζουν και εδώ τη μεγάλη φροντίδα όλων των χώρων του Ανακτόρου, που υπολογίζεται πως συνολικά άφηνε χώρο για 278 κλίνεςΟ Φίλιππος δηλαδή μπορούσε να παραθέσει συμπόσιο σε περισσότερους από 500 καλεσμένους ταυτόχρονα, αριθμός πρωτοφανής για τα ελληνικά δεδομένα!

 

   Το Βασιλικό Ανάκτορο του Φιλίππου στις Αιγές, με την ποιότητα, τη διακόσμηση και την αρχιτεκτονική του τελειότητα, με τον πλούτο και τις εντυπωσιακές διαστάσεις του, με τη μεγαλοπρέπεια και τη λάμψη του στο ηλιακό φως, εξοπλισμένο με όλες τις ανέσεις της εποχής, με ένα άψογο σύστημα αποχέτευσης αλλά και ύδρευσης, που έφερνε μέχρι εκεί το δροσερό νερό των πηγών του βουνού, με τις τεράστιες αίθουσες, την πελώρια αυλή, το επιβλητικό πρόπυλο, την πρωτοποριακή  διώροφη στοά του, κατασκευασμένη 200 χρόνια νωρίτερα από τη Στοά του Αττάλου, τους ανδρώνες, τα διαμερίσματα των γυναικών και τους κοιτώνες, θεωρείται πια δίκαια εφάμιλλο των πλουσίων βασιλικών Ανακτόρων της Κνωσού, τόσο που ίσως να μπορούσε – εάν υποθετικά τα γνώριζε – να αναφωνήσει ο Φίλιππος:

   «Νενίκηκά σε Μίνωα»!

 

Η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΡΩΜΑΙΩΝ

http://www.noiazomai.net/anaktoroaigon.files/image007.jpg

 

 http://www.noiazomai.net/anaktoroaigon.files/image019.gif 

   Δυστυχώς όμως, μετά την κατάλυση του Μακεδονικού Βασιλείου από τους Ρωμαίους το 168 π.Χ., έπειτα από τη δραματική μάχη της Πύδνας (22 Ιουνίου 168 π.Χ.),ο ηρωικός Μακεδονικός μας Στρατός, που μόνος του αντιστέκονταν ως λέων στην ανεμπόδιστη από τους υπόλοιπους Έλληνες επέλαση των Ρωμαίων, διαλύθηκε και οι κατακτητές εξάντλησαν τη βαρβαρότητά τους, καταστρέφοντας, καίγοντας και γκρεμίζοντας μαζί με την πόλη των Αιγών, τα τείχη και το θέατρο της και το περίφημο λαμπρό και μοναδικό Ανάκτορο, που περιμένει από τότε, εδώ και 2.177 χρόνια τη σωστική αναστήλωσή του!

 

 

ΠΑΛΑΤΙΤΣΙΑ

   Οι Αιγές εξαφανίζονται έκτοτε και ξεχνιούνται. Ωστόσο όμως η ανάμνηση του θρυλικού Μακεδονικού βασιλικού οίκου εξακολουθεί «να ζει και να βασιλεύει» στο βυζαντινό όνομα Παλατίτσια, που στέκει αδιάκοπα στους αιώνες έως σήμερα, στο όνομα του γειτονικού με τις Αιγές χωριού (η Βεργίνα είναι άλλο, πολύ νεότερο χωριό, που κατοικήθηκε από πρόσφυγες της Μικρασίας και της Αν. Ρωμυλίας).

 

  Στα κατοπινά πικρά χρόνια της Τουρκοκρατίας, στα 1495, μετά την άλωση της Πόλης, εκεί επάνω στα παλάτια του Φιλίππου και του Αλεξάνδρου, θα στήσουν οι Έλληνες το ταπεινό παλάτι του Υψίστου Βασιλέως, την Εκκλησούλα της Αγίας Τριάδας, χτισμένη στη σκιά της αιωνόβιας βελανιδιάς…

 

 

Η ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟΥ

  Το Ανάκτορο των Αιγών, ανακαλύφθηκε ξανά το 1855 από τον Γάλλο αρχαιολόγο Leon Heuzey, χάρη στις πληροφορίες που του έδωσε ο παρατηρητικός παπάς της περιοχής! Έτσι ο Λέον Εζέ, έξι χρόνια αργότερα θα αρχίσει τις πρώτες ανασκαφικές του έρευνες στην περιοχή, που διήρκεσαν σαράντα ημέρες.

 

   Κύλησαν τα χρόνια, ο Μακεδονικός Αγώνας, οι Βαλκανικοί, ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος, η Μικρασιατική Καταστροφή και ο Ξεριζωμός του ΄22, ώσπου στα 1938 το Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης αποφάσισε, με πρόταση του τότε Καθηγητή Αρχαιολογίας Κωνσταντίνου Ρωμαίου, να αναλάβει τη συνέχιση της ανασκαφικής έρευνας στη Βεργίνα, που σταμάτησε όμως εκ νέου στο 1940λόγω της αλαζονικής επίθεσης της Ιταλίας στην Ελλάδα…

 

   Ο Ρωμαίος, στην ανασκαφική ομάδα του οποίου είχε βρεθεί και ο μετέπειτα Καθηγητής Ανδρόνικος, θα επανέλθει στο Ανάκτορο το 1954 και θα συνεχίσει τις ανασκαφικές του έρευνες ως το 1956, σε συνεργασία με τον τότε έφορο Αρχαιοτήτων Χαράλαμπο Μακαρόνα, ενώ από το 1959 το έργο του θα το συνεχίσουν οι διάδοχοί του στο Πανεπιστήμιο Γεώργιος Μπακαλάκης και Μανόλης Ανδρόνικος.

 

   Το 1961, το εκκλησάκι – φρουρός που προστάτευε τον χώρο, διαλύθηκε για να προχωρήσουν εκεί οι ανασκαφές, ενώ στο μεταξύ η περιοχή είχε γίνει νταμάρι και «έχτισε» με τις πέτρες της τα γύρω χωριά, με τελευταίο από όλα, στη δεκαετία του 1920, την ίδια η Βεργίνα!

 

   Από το 1972 την ανασκαφική έρευνα αναλαμβάνει πια ο Καθηγητής Μανώλης Ανδρόνικος και συνεχίζει σήμερα η Αρχαιολόγος Αγγελική Κοτταρίδου με την ομάδα της.

 

 

ΕΘΝΙΚΟ ΟΡΑΜΑ Η ΑΝΑΣΤΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟΥ

   Το ΝΟΙΑΖΟΜΑΙ, πρωτοπόρος αγωνιστής και υπερασπιστής της Μακεδονίας μας, της μοναδικότητας, της ελληνικότητας, του ονόματος και της συνέχειάς της, εμπνευστής και συνιδρυτής της Παγκόσμιας Επιτροπής Μακεδονικού Αγώνα, θεωρεί πως πρέπει να αποτελέσει σύγχρονο Εθνικό μας Όραμα, η πλήρης αναστήλωση των μοναδικών και επιβλητικών Βασιλικών Ανακτόρων των Αιγών!

   2.180 περίπου χρόνια από την Ρωμαϊκή εκδικητική καταστροφή τους, η αξιέπαινη δουλειά, το μεράκι και το πείσμα των ευαίσθητων Ελλήνων Αρχαιολόγων, πρέπει να θεωρηθούν ηρωική πράξη, ένα σύγχρονο αρχαιολογικό έπος, που θα αναστηλώσει πλήρως τα Ανάκτορα του Έλληνα Βασιλιά και Ολυμπιονίκη Φιλίππου Β΄! Το «σπίτι» του Μεγάλου Αλεξάνδρου!

 

   Τα εγκαίνια της Αναστήλωσής του, θα αποτελέσουν Παγκόσμιο Γεγονός, πιο ελκυστικό και συναρπαστικό και από αυτούς ακόμη τους σημαντικούς Διεθνείς Ολυμπιακούς Αγώνες, καθώς εκατοντάδες ξένες προσωπικότητες, Πολιτικοί, Καθηγητές, Ερευνητές, Σκηνοθέτες, Καλλιτέχνες, Συγγραφείς, Δημοσιογράφοι και Διεθνή ΜΜΕ, θα φτάσουν στα χώματα της μεγάλης και δοξασμένης Μακεδονίας! Στα χνάρια και τις ακλόνητες αποδείξεις της ατόφιας και ασυμβίβαστης Αλήθειας!

  

   Ποιος άραγε δεν θα θελε να ζήσει αυτή την αιώνια στιγμή;

 

 

  

 

 

ΠΗΓΗ: www.NOIAZOMAI.net    /       Δεκέμβριος 2008 -Φεβρουάριος 2009 μ.Χ.

http://www.noiazomai.net/anaktoroaigon.html

 

 

Νομός Ημαθίας

Bεργίνα – Τμήμα αρχαιολογικού χώρου από ψηλά

 

http://www.ert.gr/aerialphoto/photos/big_new/arxaiol_topoi/arxaiol_13.jpg

Πηγή: Βλέπε σχετική ιστοσελίδα:

http://www.ert.gr/aerialphoto/showphoto.asp?mode=1&photoid=arxaiol_topoi/arxaiol_13.jpg&title=%C2%E5%F1%E3%DF%ED%E1%20%C1%F1%F7.%20%D7%FE%F1%EF%F2

 

 

 

     
  Ελληνικοί Χοροί